Jævla kvinnfolk bak rattet

Den desidert farligste, dødligste og værste gruppen i trafikken ser ikke ut til å endre sin adferd med det første. Ikke nytter det å si noe til de heller. Det ser rett og slett håpløst ut.

Jeg som har veien som arbeidsplass er vant til å se mye, og og utviklingen har vært formidabel og negativt økende ihvertfall siste 10 år.

Stadig flere duppedingser og hjelpeutstyr på personbiler gjør at sjåfører sitter og tror at bilen i seg selv gjør at de umulig kan komme i en alvorlig ulykke. Og beviselig, dessverre, så fører at en stadig bedre økonomi til at folk får seg statusbiler, og nærmest hevder sin rett i trafikken.  Spesielt én gruppe sjåfører.  Og bøter? Det har de råd til å betale. Så det er bare og gi gass.

 

Den værste gruppen er altså ikke kvinnfolk bak rattet. Det skulle vært flere kvinner i trafikken, fremfor gruppen jeg har nevnt, nemlig menn i alderen 44-65, som er mest dødelig i trafikken. De har adoptert mentaliteten unge sjåfører hadde monopol på tidligere. De er udødelige, har trygg bil, dyr bil, de har penger, og hevder å ha 25-40 års erfaring i trafikken, som gjør de til verdensmestere.  Vel, det sitter stadig flere enker rundt omkring, som aldri fikk verdensmesteren sin hjem.

 

Stadig flere transportselskaper ansetter kvinnelige sjåfører på sine lastebiler og vogntog. De kjører tryggere på alle mulige måter. Noe som uansett type bil vises igjen på statistikken over de som aldri kom seg hjem.

 

Så kanskje man for en gangs skyld skal begrave utrykket kvinnfolk bak rattet?





 

2 kommentarer

Helt klart. Helt enig!

Menn har en større interesse for bil og er derfor mer sannsynlig til og "teste" en bil og risikere en dødsulykke. Men det er så få av disse ulykkene at skal du se på begrepet kvinnfolk bak rattet bør du se på alle type ulykker og generel kjøreferdighet. Da ser vi at begrepet er ikke så feil, snarere helt korrekt.

Skriv en ny kommentar